Optimalizace stránek pro vyhledávací a indexovací služby

20. srpna 2001

Často se setkávám s dotazem, jak dosáhnout dobrého umístění stránek ve vyhledávacích službách. Mohl bych odpovědět rozsáhlým teoretickým pojednáním, nebo uvést odkazy na stovky zahraničních zdrojů. Nejlepší však bude, když vám popíšu jeden zcela konkrétní, praktický příklad.

Když jsem v březnu tohoto roku (2001) začínal s projektem Sova v síti, měl jsem již rozsáhlé teoretické znalosti i slušné praktické zkušenosti s optimalizací stránek pro vyhledávací služby v zahraničí. Vůbec jsem však netušil, zda budou fungovat i na české vyhledávače. Jak jsem nakonec uspěl, můžete posoudit sami podle následující tabulky, zachycující stav k 15. 8. 2001 (později se výsledky mohou od zde uvedených lišit):

Vyhledávač/dotaz Pozice ve výsledcích hledání
HTML, CSS pro webmastery podnikání na webu
Google 1. z 11 700 1. z 4 670 5. z 3 030
Centrum 2. z 207 956 2. z 1 870 491 1. z 156 453
Kompas 1. z 335 1. z 1064
Atlas 1. z více než 300
Quick 2. ze 42

Poznámky k tabulce:

  • Pomlčka znamená, že odkaz nebyl zařazen na první stránku výpisu výsledků.
  • Vyhledávání kombinace „HTML, CSS“ na Googlu bylo omezeno pouze na doménu „.cz“.
  • Výsledky vyhledávače Google platí i pro RedBox, který ho v licenci používá.
  • Atlas neudává celkový počet nalezených stránek.
  • Centrum udává počet stránek nalezených pro všechna jednotlivá slova v zadaném dotazu. Relevanci odkazu však vyhodnocuje pro celou frázi.

Tento článek ovšem nevznikl proto, abych se chlubil skvělými výsledky. Píšu ho proto, abych vám ukázal, jak můžete stejných výsledků dosáhnou s vašimi stránkami vy sami. Nuže, dejme se do toho.

Cílová skupina a konkurence

Základem každého projektu optimalizace stránek pro vyhledávače je dobrá znalost cílové skupiny a stránek konkurentů. Musíte vědět, co budou vaši uživatelé hledat a co naleznou, respektive nenaleznou jinde. Neuškodí, když si projdete články o analýze uživatelů a analýze konkurence zde na Intervalu.cz.

Sova v síti je určena webmasterům, a to především těm, kteří se nezabývají webem profesionálně. Typickým čtenářem Sovy je student, který má webdesign jako koníčka, majitel malé firmy spravující svépomocí své firemní stránky, či webmaster-dobrovolník nějaké zájmové organizace. Ti všichni nejčastěji hledají obecné návody, rady a služby týkající se tvorby stránek, HTML, CSS a podnikání na webu. Z toho tedy vycházel můj další krok, volba klíčových slov.

Klíčová slova

Ve fulltextových vyhledávačích hledají uživatelé podle klíčových slov či jejich kombinací, takzvaných frázích. Tvorba optimalizované stránky tedy začíná volbou správných klíčových slov.

V případě Sovy v síti jsem si nejprve sepsal všechna klíčová slova a fráze, která mne v souvislosti s jejím tématem napadla. Z nich (bylo jich skoro 30) jsem pak vybral těchto pět:

  • HTML
  • CSS
  • tvorba WWW stránek
  • pro webmastery
  • podnikání na webu

Tuto selekci bylo potřeba provést, neboť příliš velký počet klíčových slov na jedné stránce působí kontraproduktivně. Chcete-li dosáhnout opravdu dobrého umístění, připravte si pro jednu stránku přibližně 5 až 8 slov či frází a na ty zaměřte své veškeré další úsilí. Vyžaduje-li šířka vašeho tématu více slov, rozdělte je raději na více stránek.

Frekvence slov v textu

Poté, co jsem si zvolil vhodná slova, bylo mým dalším úkolem jejich rozmístění do textu stránky. V prvním konceptu textu jsem ještě na klíčová slova příliš velký ohled nebral. Například původní návrh prvního odstavce úvodní stránky zněl takto:

Vítejte na domovské stránce Sovy v síti – e-zinu pro webmastery hledající radu a poučení zdarma. Tvorba WWW stránek je náročný úkol vyžadující odborné znalosti, dlouholeté zkušenosti a profesionální přístup. Proto obdivujeme všechny, kteří našli odvahu tvořit své osobní stránky, starat se o webovou prezentaci své firmy, nebo dokonce začít vlastní internetový projekt, ačkoli je jejich profese jiná. A právě těm chceme pomoci. Právě pro vás je zde Sova v síti!

Na to, jak je tento odstavec dlouhý, obsahuje z vybraných slov a frází pouze jednou „pro webmastery“ a jednou „tvorba WWW stránek“.

Pustil jsem se tedy do přepisování, počítání slov, dalšího přepisování a opět počítání. Po optimalizaci nakonec začátek stránky vypadá takto:

Tvorba WWW stránek se Sovou

Vítejte na domovské stránce Sovy v síti – ezinu pro webmastery hledající radu a poučení. Každý týden vám Sova přinese přímo do vaší emailové schránky nové články, rady a tipy na téma tvorba WWW stránek, HTML, CSS, grafika a podnikání na webu.

Sami vidíte, že text se výrazně zkrátil a současně se hustota klíčových slov zvýšila. Sentence „tvorba WWW stránek“ je zde již dvakrát, přibyla klíčová slova „HTML“, „CSS“ a „podnikání na webu“. Takto jsem postupoval dál, až jsem dosáhl přibližně pěti výskytů každého vybraného slova či fráze.

Proč právě pěti výskytů? Na první pohled by se zdálo, že čím větší frekvence, tím lépe. Není to však pravda. Většina vyhledávačů (alespoň těch zahraničních) se totiž brání umělému vylepšování pozice přemírou klíčových slov a podobné triky postihuje snížením hodnocení, nebo dokonce ignorováním celé stránky.

Umístění slov ve stránce

Nejenom správná frekvence slov, ale i jejich umístění ve stránce hraje svou roli. Obecně se má za to, že vyhledávače přikládají zvýšenou váhu titulku stránky (element title), nadpisům (elementy h1, h2…) a snad i zdůrazněním (element strong a em). Proto má Sova v síti titulek vytvořen takto:

<title>Sova v síti – ezin pro webmastery – HTML, CSS, tvorba WWW stránek, podnikání na webu</title>

Ve výše uvedené ukázce začátku stránky je navíc první řádek označen jako hlavní nadpis (h1) a slova, respektive fráze „HTML“, „CSS“ a „podnikání na webu“ jsou uzavřeny do elementu strong.

Dalším důležitým aspektem může být vzdálenost slov od začátku dokumentu. Některé vyhledávače totiž neindexují celé stránky, ale pouze několik prvních znaků či slov. Z toho důvodu je zdrojový kód Sovy co nejjednodušší, bez zbytečných tabulek a formátovacích prvků a významové těžiště obsahu leží hned na začátku textu.

Ze stejného důvodu jsem klíčovou frázi „pro webmastery“ umístil i do podtitulu v záhlaví každé stránky (Články, tipy a triky pro webmastery přímo do vaší schránky) a do atributu „alt“ grafického loga v záhlaví stránky jsem vložil text Sova v síti - váš rádce na WWW, HTML, CSS, podnikání na webu.

Metaelementy

Optimalizaci stránky jsem dokončil vytvořením adekvátních metaelementů. Konkrétně jsem do hlavičky stránky vložil elementy:

<meta name=“keywords“ content=“html, css, tvorba www stránek, pro webmastery, podnikání na webu“>
<meta name=“description“ content=“Sova v síti – ezin pro začínající webmastery. Vše o WWW, tvorba HTML stránek, návrh webových prezentací, články o HTML, CSS a další zdroje pro webmastery.“>
<meta name=“robots“ content=“ALL,FOLLOW“>

Po pravdě řečeno, o významu metaelementu keywords v současnosti již pochybuji. Vyhledávací služby se snaží určit relevanci stránek podle skutečného obsahu a určitě se nedají ovlivnit tak jednoduše zneužitelným nástrojem. Na druhou stranu použitím tohoto metaelementu nic nepokazíte. Ale pozor, nesnažte se do něj uvádět jiná klíčová slova než ta, která použijete ve vlastním obsahu stránky.

Souhrn

Vyhledávací služby musí vaše stránky nějak nalézt. Zbývá tedy vložit odkaz na optimalizovanou stránku do co největšího počtu katalogů. V některých případech (například AltaVista) je dokonce potřeba zadat odkaz přímo do příslušného vyhledávače. Zároveň je dobré dosáhnout toho, aby kromě katalogů mířilo na vaši stránku co nejvíce dalších externích odkazů. Některé vyhledávače (typicky Google) jim totiž při určování relevance přikládají velikou váhu.

Na závěr ještě pár poznámek:

  • Popsaný postup můžete aplikovat na vlastní stránky a pravděpodobně s ním dosáhnete velmi dobrých výsledků. Nemohu ale zaručit, že vaše výsledky budou tak dobré, jako v případě Sovy v síti. Jelikož je optimalizace pro vyhledávače jedním ze zdrojů mé obživy, pár triků jsem v článku zamlčel.
  • Počítejte s tím, že každá změna stránek se projeví ve výsledcích vyhledavačů až po novém zaindexování. Průměrná perioda indexování se u různých vyhledávačů (a v závislosti na dalších podmínkách) pohybuje od několika týdnů až po několik měsíců.
  • Ani od té nejlepší optimalizace pro vyhledávače neočekávejte nějaké zázračné zvýšení návštěvnosti vašich stránek. Ve skutečnosti u nás uživatelé používají fulltextové vyhledavače poměrně málo a přednost dávají spíše vyhledávání odkazů v katalozích.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *