Nejčastější chyby tvůrců elektronických obchodů

5. září 1999

V dnešní době existuje na českém Internetu mnoho elektronických obchodů – některé jsou lepší, některé jsou horší, ale převážná většina nedodržuje několik základních zásad týkajících se samotného grafického vzhledu prodejny a zboží v něm umístněného. Zkusme si některé tyto nedostatky shrnout…

Grafický design prodejny

Grafické zpracování elektronického obchodu je první, čeho si zákazník všimne a na co obvykle klade velký důraz. Je to něco podobného, jako kdyby zákazník v reálném světě volil mezi nákupem v nově postaveném, naleštěném obchodu a obchodem starým, kde již dávno nad vchodem vybledl název prodejny. Pokud to tedy myslíte s internetovou prodejnou vážně, zkuste se zamyslet nad grafickým zpracováním nebo investujte několik tisíc korun do profesionálního grafického návrhu. Každopádně se ale nenechte příliš unést, hlavním cílem přece je, aby zákazník rychle nakoupil…

Úvodní strana prodejny

Úvodní stránka obchodu by měla být nejlepší z celého webu, už jenom z toho důvodu, že ji návštěvník uvidí první a utvoří si hned názor. Dejte zde nabídky na slevněné zboží včetně popisu a malého obrázku, odkazy na nejzajímavější zboží ve vaší prodejně, neměl by například chybě ani žebříček neprodávanějších výrobků – a tak bych mohl pokračovat donekonečna. Jistě vás také napadne, co by na úvodní stránce mohlo být.

Rozlišení a zvolené písmo

Prodejna by měla být koncipována na rozlišení 800×600 bodů, které dnes používá přes polovina uživatelů Internetu. Pokud je vytvořena pro vyšší rozlišení, návštěvník s nižším rozlišením musí rolovat do stran a to pověsti vašeho obchodu rozhodně neprospěje. Písma – téma, které by vydalo na několik stránek. Tak jenom ve stručnosti – pokud používáte bezpatková písma, tak pouze v následujícím tvaru: <FONT FACE="HELVETICA CE, ARIAL CE, ARIAL, HELVETICA, SANS-SERIF">.

Vyvarujte se používaní nestandartních písem nebo konkrétního písma Verdana, které někteří uživatelé Internetu nemají nainstalováno a text na stránce se tak objevuje bez diakritiky. Tímto neduhem trpí i Vltava.

Adresa provozovatele

U některých obchodů nenalezneme adresu provozovatele prodejny nebo je tak skrytá, že běžný uživatel ji ani nenajde – dost podstatná chyba a dost nepochopitelná. Mnoho lidí nerado objednává u firem, kde je znám pouze jejich PO BOX (zásilkové firmy) a tak se ani nedivte, že zákazníci nebudou u vás příliš nakupovat. Přidejte na úvodní stánku obchodu vaši kompletní adresu, včetně telefonu, nebo vytvořte odkaz s názvem „Firemní profil“. Zákazník musí především vědět, že jste solidní firma a musí vědět, kam se obrátit v případě problému.

Některé elektronické prodejny mohou být svou rozsáhlostí pro návštěvníka komplikované a někdy i nepochopitelné – napište proto návod, jak ve vaší prodejně vybírat zboží, jak u něj zjišťovat podrobnosti, jak se v obchodu orientovat atd. Co je pochopitelné pro Vás, nemusí pochopit návštěvník prodejny.

Popisy a obrázky zboží

U nabízeného zboží nešetřete popisnými texty – mějte na paměti, že zákazník nemá možnost si zboží ohmatat, a proto se o něm dozví jenom to, co napíšete. Není od věci přihodit k produktu několik obrázků, které se po kliknutí načtou ve větší velikosti. Například u mobilních telefonů nestačí jenom jeho název a prodejce – uveďte všechny známé parametry telefonu a nezapomeňte na obrázek. Fakt, že zákazník vidí, jak zboží vypadá může v konečném důsledku kladně ovlivnit jeho rozhodnutí o nákupu.

Záruční podmínky a doba doručení

Uvádějte záruční podmínky a doba doručení nakoupeného zboží – informace musí být samozřejmě pravdivé, není nic horšího než když napíšete, že zboží odesíláte hned druhý den, ale ve skutečnosti se k tomu dostanete „až bude čas“. Diskutabilním nápadem je možnost zákazníka vrátit zboží a dostat za něj zpět peníze, ale u USA je stěžejním bodem úspěchu. Například i Vltava.cz nabízí vrácení peněz v případě, že nejste s produktem spokojeni. Zákazník totiž nemá možnost si zboží předem osahat a může se tak stát, že nakoupí špatně.

Cena zboží

Cena zboží prodávaného ve vaší prodejně by měla být o několik procent nižší než v kamenných obchodech – mějte na paměti, že k ceně zboží musíte připočítat poštovné a balné a výsledná cena tak může být vyšší než kdyby nakoupil normálně. Sledujte dále ceny zboží u konkurence a snažte se být vždy o něco levnější a někdy není na škodu to zdůraznit.

Propagace prodejny

Nezapomeňte na závěr svoji prodejnu propagovat – k čemu vám bude nový, profesionálně vytvořený obchod, když se nikdo nedozví o jeho existenci? Začněte třeba registrací u všech vyhledávacích serverů přes vytisknutí internetové adresy prodejny na vizitky až po normální reklamní kampaň, třeba pomocí bannerů nebo i v papírovém tisku.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

1 komentář

  1. Fun

    Zář 30, 2010 v 16:52

    Sice starší článek, ale někteří provozovatelé to stále přehlíží.

    Odpovědět

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *