Hříchy pro šíleného korektora – webové prezentace očima obyčejného uživatele

20. ledna 2005

Tento článek byl napsán s cílem zprostředkovat zkušeným i začínajícím tvůrcům webu laický pohled na webové prezentace. Čeho si běžný návštěvník všimne? Co na něj může pozitivně zapůsobit? Co ho naopak odradí? Ačkoli absolutně platné odpovědi na tyto otázky neexistují, rád bych nadhodil alespoň několik podnětů k úvaze.

Přestože je tento komentář zařazen do série „Hříchy pro šíleného korektora“, trochu z ní vyčnívá. Nepsal jsem ho totiž ani tak z pozice korektora (i když určité míry deformace se už asi nikdy nezbavím), jako spíš z pozice zcela průměrného uživatele internetu, kterým podle všeho opravdu jsem.

Při sbírání podkladů jsem se zaměřil na weby komerčního charakteru a zcela speciálně na prezentace reklamních a mediálních agentur a webdesignérských studií, u nichž se dle mého soudu kladou obzvlášť velké nároky na atraktivitu a kvalitu.

Své postřehy jsem zformuloval do šesti bodů. Možná si všimnete, že v nich není ani zmínka o validitě kódu, o přístupnosti a podobně. Není to proto, že bych tato kritéria nepovažoval za důležitá. Důvod je mnohem prozaičtější – úroveň mých znalostí mi nedovoluje o těchto námětech zasvěceně hovořit. Budu se tedy držet úsloví „ševče, drž se svého kopyta“ a zaměřím se na oblasti, v nichž se cítím poněkud jistější.

1. Buďte kreativní, ale nepřehánějte to

Zvláště v oblasti reklamy, webdesignu a dalších kreativních oborů platí, že se každý snaží ukázat, co umí. Proto bývá obvyklé, že než je návštěvník vpuštěn na samotné stránky, kam se tak vehementně snaží dostat, je nejprve obdarován dramatickým intrem, doprovázeným neméně dramatickou hudbou.

Poté, co klikne na spásné tlačítko „skip intro“, je mu dovoleno vstoupit na posvátnou půdu inkriminovaného webu. Tam si za poslechu hudby chvíli počká, než se mu poskládají jednotlivé části úvodní stránky, a má před sebou další velký úkol – pochopit, na jaký z těch prapodivných grafických prvků má kliknout, aby se dostal tam, kam chce. A tak dále.

Nechci tu působit dojmem nudného mrzouta, kterému je každý projev kreativity cizí a kterému nejlépe vyhovují černobílé stránky bez grafiky a s několika suchopárnými fakty. Spíš bych rád vyjádřil přesvědčení, že drtivá většina návštěvníků hledá především informace. Potřebují konkrétní službu, a tak je zajímá, co přesně jim daná společnost může nabídnout a kolik je to bude stát.

Samozřejmě, bude je zajímat i to, jak kvalitní práci mohou očekávat. Proto v druhém sledu zapátrají po referencích a po ukázkách dokončených projektů. Tady už mohou společnosti zcela popustit uzdu své kreativitě a omráčit návštěvníka očividnými doklady toho, že má co dočinění se skutečnými mistry svého oboru. A potenciální zákazník bude spokojen. Dostal totiž právě to, co chtěl.

2. Myslete na přehlednost a čitelnost textů

Asi nemusím opakovat známou skutečnost, že texty z monitoru se čtou hůře než texty v tištěné podobě. Proto vždy velmi ocením, když jsou tvůrci webu k návštěvníkům milosrdní a nenutí je louskat texty psané bleším fontem a vyvedené tmavě hnědou barvou na černém pozadí.

Při svých toulkách po webu jsem si všiml toho, že se řada webdesignérů snaží „nacpat“ hned na úvodní stránku co možná nejvíce informací. I když do určité míry chápu důvody, které je k tomu vedou, troufám si tvrdit, že i v tomto směru „všeho moc škodí“. Často to má totiž za následek, že se z textu úvodní stránky stane bizarní změť miniaturních znaků, která na první pohled odrazuje od čtení.

Velkým přínosem pro přehlednost textů jsou nejrůznější podnadpisy, číslované i nečíslované seznamy, odrážky a podobně – to vše v rozumné míře. Čtenáři na webu jsou ochotní číst, ale chtějí vědět, o čem to bude. Možná hledají jen jednu konkrétní informaci, kterou určitě objeví spíše v logicky členěném textu než v textu jednolitém a nepřehledném.

Malá ukázka rozdílného přístupu k psaní textů. Takto vypadá „jednolitý“ text…

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Maecenas accumsan arcu quis ipsum. Etiam sodales libero ut tellus. Donec laoreet augue ut nulla. Suspendisse ac justo ac mauris eleifend blandit. Aenean non lacus. Quisque euismod, tellus eget adipiscing commodo, quam lectus iaculis purus, vitae scelerisque velit massa eu nulla. Vestibulum commodo. Suspendisse potenti.

Nulla sagittis auctor neque. Sed dictum odio vitae nibh. Phasellus non sapien. In vestibulum, eros eget molestie mattis, nulla pede malesuada nulla, sed bibendum nulla dui ac enim. Fusce nibh diam, nonummy non, commodo ac, mattis quis, eros. Pellentesque enim odio, fringilla non, mattis in, iaculis eu, tortor. Nunc eu ante.

Praesent id purus. Quisque id nisl. Cras vel justo. Sed porta. Vivamus elementum. Donec vel leo. Morbi porta. Praesent facilisis ipsum non orci. Curabitur accumsan. Pellentesque ac arcu. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus.

Nam lorem nisl, vehicula rutrum, varius ac, faucibus ut, tortor. Aenean in erat. Pellentesque sed sapien sit amet nunc varius convallis. Phasellus sapien wisi, hendrerit in, fringilla in, posuere congue, ante. Ut turpis sapien, condimentum et, lacinia sed, porttitor nec, metus. Pellentesque id neque. Aenean at elit. Duis velit. Curabitur in felis. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Pellentesque lacus. Sed nec tortor. Etiam dolor. Nunc nunc ante, gravida eu, pellentesque quis, dapibus vel, est. Sed non arcu. Cras lobortis sapien gravida justo. Mauris vehicula. In fringilla gravida odio. Vivamus non velit ut ante lacinia consectetuer.

…a takto vypadá text sémanticky rozumně členěný:

Co Vám můžeme nabídnout

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Maecenas accumsan arcu quis ipsum. Etiam sodales libero ut tellus.

  • Donec laoreet augue ut nulla.
  • Suspendisse ac justo ac mauris eleifend blandit.
  • Aenean non lacus.

Proč si vybrat právě nás

Vestibulum commodo. Suspendisse potenti. Nulla sagittis auctor neque. Sed dictum odio vitae nibh.

Phasellus non sapien

In vestibulum, eros eget molestie mattis, nulla pede malesuada nulla, sed bibendum nulla dui ac enim.

Fusce nibh diam

Pellentesque enim odio, fringilla non, mattis in, iaculis eu, tortor. Nunc eu ante. Praesent id purus.

3. Pište srozumitelně

Nepředpokládejte, že vaši návštěvníci rozumí oboru, kterým se zabýváte, stejně dobře jako vy. Používání desítek odborných termínů či zkratek nevypovídá zhola nic o profesionalitě společnosti. Řadu návštěvníků to spíše odradí, protože nebudou chápat, co se jim vlastně nabízí.

Tvorba srozumitelných textů bývá někdy docela složitá. Za všechny bych uvedl obor reklamy a PR, kde se to hemží termíny a zkratkami typu ATL, BTL, CRM, press trip, cross promotion a podobně. Pokud se používání těchto termínů nelze vyhnout (což často opravdu nelze), snažte se je vysvětlit.

Docela šikovně to dle mého mínění vyřešila agentura Bison&Rose, která sestavila vlastní slovník PR a reklamy, na který při popisu svých služeb odkazuje.

4. Buďte struční, nikoli strozí

Už jsme mluvili o tom, že návštěvníci webu hledají především informace a že čtení z monitoru je náročnější než čtení klasické. Je proto důležité, aby texty webových prezentací byly pokud možno stručné a věcné, oproštěné od jalového sebevychvalování a rozplizlých, nic neříkajících vět.

Navíc je tu otázka optimalizace. I z tohoto pohledu je stručnost zcela namístě, protože je-li text příliš květnatý a rozvláčný, jinými slovy „ukecaný“, lze jen těžko běžnými prostředky dosáhnout ideální koncentrace klíčových slov.

Zároveň bych ale chtěl dodat, že stručnost by neměla přerůstat ve strohost a odměřenost. Málokterý návštěvník si asi potrpí na nějaké citové výlevy, ale často na něj alespoň podvědomě dobře zapůsobí, když je z textu patrný zájem a ochota vyjít vstříc. Pokud k němu naopak text „promlouvá“ stylem, který nápadně připomíná policejní výslech, dost možná ho to odradí.

Zkuste se zamyslet, jak na vás působí následující věty:

  • O další informace nás můžete požádat e-mailem.
  • Další informace vám rádi zašleme e-mailem.

5. Buďte konkrétní

Znovu se vracím k tomu, že návštěvník hledá na webu především informace. K jeho nejčastějším otázkám patří „Co pro mě máte?“ a „Kolik mě to bude stát?“. Pokud na tyto otázky nedostane uspokojivou odpověď, v ideálním případě zvedne telefon nebo napíše e-mail s dotazem, mnohem častěji však web opustí a pokračuje v pátrání jinde.

Jestliže se návštěvník webu ptá „Co pro mě máte?“, málokdy se spokojí s ujištěním, že si může vybrat „z bohatého sortimentu toho a toho“ nebo že se mu nabízí „komplexní služby v té a té oblasti“. Často má relativně přesnou představu o tom, jaký výrobek nebo jakou službu potřebuje, a snaží se zjistit, zda něco takového daná společnost „vede“.

Odpovědět na otázku „Kolik mě to bude stát?“ je někdy docela oříšek. Zvláště to platí v případě společností, které se zabývají nabídkou služeb, jejichž cena je individuální a závisí na jejich celkovém rozsahu. Myslím si ale, že i když není možné sestavit kompletní ceník, je užitečné alespoň na několika modelových příkladech naznačit, s jakou investicí má případný zákazník počítat.

6. Pište správně

K tomuto bodu patří jednak správnost formální (řekněme gramatická) a jednak správnost obsahová. Obě hrají velmi důležitou úlohu v tom, jak stránky na návštěvníka zapůsobí.

Gramatická správnost má větší význam, než se jí často připisuje. Pravda, korektorů a jiných jazykozpytců se na českém internetu příliš mnoho nepohybuje, takže z nějaké zapomenuté nebo přebývající čárky se skutečně nestřílí. Závažnějších chyb a překlepů si ale všimne kdekdo, a úroveň stránky tím v očích návštěvníka okamžitě klesne o několik stupňů.

Ideální samozřejmě je, když text stránek napíše zkušený webový copywriter, který zajistí nejen gramatickou správnost, ale také odpovídající stylistickou úroveň a určitou „atraktivitu“ textu. (Viz sérii článků Píšeme pro web od Marka Prokopa.) Pokud to z jakýchkoli důvodů možné není, je velmi užitečné, když si text projde korektor nebo jiné individuum s jistou dávkou jazykového citu.

Další oblastí je správnost obsahová. K tomu mimo jiné patří vyhnout se přehánění. Myslím, že nejsem sám, kdo je alergický na takové obraty jako „nejlepší služby“, „dokonale ovládáme“, „nejvyšší kvalita za nejnižší ceny“ a podobně. Přiznám se, že na mě tyto perly působí jako červený praporek signalizující, že něco není v pořádku. Rozhodnete-li se nějaký podobný obrat použít, snažte se zároveň návštěvníkům nějak dokázat, že toto tvrzení je oprávněné.

Slovo závěrem

Je mi jasné, že drtivá většina těch, kteří budou tento článek číst, toho ví o tvorbě webu daleko víc než já. Proto bych nechtěl, aby článek vyzněl jako snaha amatéra poučovat profesionály. Mojí snahou spíše bylo poskytnout zpětnou vazbu těm, kteří tvoří web nejen pro své potěšení, ale také pro širokou veřejnost.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Štítky: Články, korektor

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *