Alchymie internetového úspěchu (Richard Ruibar)

31. července 2006

Vytvoření úspěšného webu může být pro někoho hotovou alchymií, pro jiného rutinní každodenní prací. Pokud patříte spíše do první skupiny a rádi byste poodhalili roušku tajemství a poznali, alespoň zběžně, na co je potřeba dávat pozor při vytváření kvalitního a hlavně úspěšného webu, pak v této publikaci naleznete vhodného průvodce.

Kniha Alchymie internetového úspěchu je spíše obecněji zaměřená (rozumějte tomu tak, že kódování HTML a CSS se moc nevěnuje), ale občas v ní narazíte i na nějakou konkrétnější ukázku (robots.txt, rewrite pravidla, přesměrování PHP). Její obsah je rozdělen do čtyř kapitol – technické zázemí (zejména webhosting), uživatelská použitelnost a přístupnost, marketing a optimalizace pro vyhledávače – ta zabírá zdaleka největší část. V závěru naleznete ještě několik příloh obsahující seznam hlavních robotů, seznam nejvyhledávanějších českých a zahraničních slov, http kódy a několik dalších poznámek (rejstřík zde bohužel chybí).

Jelikož to vše je sepsáno na cca 150 stránkách, je zřejmé, že autor moc do hloubky nejde. Ale pro začátečníky to nemusí být až tak velký problém, neboť kniha by jim měla posloužit spíše jako odrazový můstek a po jejím přečtení se můžou studovat úžeji zaměřené tituly (jejich seznam naleznou například v přehledu použitých zdrojů).

Autor rozhodně není žádný začátečník a má už za sebou spoustu komerčních projektů, ale přesto se s některými jeho názory nemůžu zcela ztotožnit – některé mi připadají přitažené za vlasy, jiné zavánějí spekulacemi a několik považuji spíše za vtip, například některá kritéria výběru hostingu. Na druhou stranu je zřejmé, že některé otázky v oblasti SEO jsou skutečnou alchymií a podle mě na ně neexistuje žádná jednoznačná odpověď (a pokud ano, tak ji zná tak leda bůh a několik osvícených pracovníků firmy Google). Mezi další nedostatky, které mě na knize zklamaly, byl výše zmíněný chybějící rejstřík a překlepy (třeba hned na obálce, podnadpis nakladatelství: VzdělávánH které bavH). Ale celkově vzato se jedná o dobrý titul, který čtenáři srozumitelně vysvětlí základy dobrého webu…

Komu knihu Alchymie internetového úspěchu doporučit? Jednoznačně začínajícím autorům stránek, kteří již jakž takž ovládli HTML a vytvořili si svou vlastní webovou prezentaci a teď si marně lámou hlavu, proč na jejich web nikdo nechodí. Druhou cílovou skupinu vidím v zadavatelích práce pro webdesignery. Pokud si tito lidé přečtou tuto knihu, získají přehled a alespoň hrubou představu o tom, jak by měl kvalitní web vypadat, jaké podmínky by měl splňovat a co vše práce na takovémto projektu obnáší. Je úplně jedno, že některé implementační detaily v knize zcela nepochopí – mnohem důležitější je, že po přečtení už pro ně nebude tvorba webu takovou velkou záhadou, budou si lépe vybírat realizátory svých webových projektů a nenechají se nachytat SEO odborníky-podvodníky.

Pokud ale o uvedených technikách již máte alespoň základní přehled, možná byste se měli raději poohlédnout po specializovanější literatuře od autorů jako je Steve Krug, Jakob Nielsen (použitelnost), Radim Smička (SEO), Andrew B. King (optimalizace) nebo David Špinar (přístupnost).

Informace o knize

Název: Alchymie internetového úspěchu
Autor: Richard Ruibar
Vydal: Computer Media
Cena: 195 Kč

Předchozí článek siteone.cz
Další článek eorchestr.cz
Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *